Den berättande stenen

Den berättande stenen

Jullovet står för dörren och ledig tid väntar. Vi hoppas att kunskaper når eleverna även på lovet och att läsning får en naturlig del av deras dagar. Det finns lite olika tips för att locka till läsning och här delar jag ett tips som innefattar en liten läskompis.  

Mina elever uppskattade läsbingo på loven. De fick själv bestämma om de ville genomföra läsbingot men på deras efterfrågan så fanns det alltid tillgängligt. I år har jag funderat på något nytt lockbete för läsning. När jag är ute och föreläser brukar jag framföra hur jag kunnat se hur elevernas motivation kopplat till skapande. Hur elevernas skriv- och läslust motiverats extra när de gör ett skapande som är kopplat till sina skriv- och läsuppgifter. Därför har jag hittat ett upplägg med den berättande stenen. Det kanske inte är alla elever som har någon hemma att  läsa för och därför var min tanke att skapa en liten ”läskompis”, detta resulterade i den berättande stenen. Jag brukar alltid ha denna typ av läsutmaningar som frivilliga men där jag också finns behjälplig om någon vill göra uppgiften i skolan.

lassten

Läs berättelsen om pojken Ernst och den berättande stenen. Detta blir en ingång till en liten läsutmaning som eleverna kan ta med sig över julen. Det finns olika upplägg, som pedagoger har vi ansvar att anpassa till grupperna och alltid ha ett tydlig syfte med det vi gör.

Det ena upplägget handlar om att eleverna tar med sig sin sten hem och själv avgör om och när de vill läsa samt vart. När de kommer tillbaks till skolan kan de som läst med fördel få återberätta vad stenen fått för berättelser med sig i läshjärtat. Detta kan inspirera kamraterna att läsa samma bok. Du hittar elevinformation här: upplagg1

stone

Ett annat upplägg är att eleverna läser och får fylla i små uppgifter som de sedan tar med sig tillbaks till skolan. Dessa uppgifter kan sedan användas som uppstart i januari. Eleverna kan återberätta stenarnas berättelser och därmed inspirera kamraterna att läsa samma bok. Den ena uppgiften är att delge sin bästa läsplats, här kan man låta eleverna rita sin läsplats och delge varandra. En annan uppgift är att skriva sin favoritmening från berättelsen, denna mening kan sedan läsas för kamraterna och motivera varför man valde just den. Kanske gör eleverna fina bokmärken där de skriver sin favoritmening, ritar och sedan laminerar. Du hittar elevinformation här: upplägg2

Det finns olika val att göra vad gäller skapandet av stenen och asken. Antingen om eleverna får en färdig stenfigur av er pedagoger eller att eleverna får skapa sin egen stenfigur. Som ask kan man ta en smörask, karamellask – vad som finns över och sedan dekorera. Mössan kan man göra av en liten bit röd filt och vit boll.

Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!
/Kim

 

 

Author

Kim Sjöberg