Material för uppstart

Luften är fylld av förväntan, ett nytt läsår står för dörren. Möjlighet till utveckling och kunskap, möjlighet till utmaning och skapande av varje elevs bästa skola.

Här delar jag med mig av uppstartsmaterial. Glöm inte att använda det utifrån ett tydligt syfte, varför, hur och vad – nyckelorden.

Läs mer om mina uppstartstankar här: tankar

 

Material

Titt-ut-bok – om mig!
Att klippa, rita, skriva och limma – flera övningar i ett!
Syftet är att eleverna ska göra en presentation av sig själv som sedan kan sättas upp eller delges med kamraterna.
Det ger både dig om pedagog och kamraterna information om vilken unik person som är del i den stora gruppen.
A4i kartong viks först på mitten och därefter viks ytterkanterna mot mitten. Sidorna om ”det bästa jag vet” sätts fast med pappersklämmor.

Material: tittutbok
img_1082 img_1083 img_1084

 

Äntligen är du här!

Ett häfte med uppgifter för första dagarna.
Syftet är att skapa ett minne från de första dagarna men också syfte att samtala om känslor kring uppstart och förväntningar.

Material: antligen

bild

 

Smartphone om mig
Klipp, klistra och svara på frågor om dig själv. Fint att sätta upp och få information om varandra.

Material: iphonesidor malliphonefront

img_1160 img_1161

 

Kloka ugglans frågetärning
Vad vet vi om varandra? Vi är del av något större, av en grupp.
Vad är du bra på? Vilken är din favoritfärg?
Låt eleverna slå tärningen och ställa frågor till varandra. Eleverna kan sitta i mindre grupper eller gå runt i klassrummet och fråga varandra.

Material: tarning

img_1081  img_1077

 

Mina känslor och mer om mig
Hur känns det att börja skolan? Eleverna får möjlighet att färglägga smileys om hur de känner första skoldagen. Detta ger pedagogerna värdefull information men också en möjlighet för eleverna att uttrycka sig med hjälp av olika nivåer. Finns även ett blad för att exempelvis stämma av elevernas känslor några dagar senare eller längre in på terminen. Här finns också ett arbetsblad med fem fakta om mig – vad vill jag att andra ska veta om mig? Använd gärna Venn-diagrammet där eleverna två och två kan samtala om vad de har för egenskaper eller annat som är lika samt vad som skiljer dem åt? Ett bra underlag för att skapa diskussioner med de lite äldre eleverna.

Material:
intresse
kansla_
kansla
femfakta
jamforelse
  bilden   mala

 

Arbetsblad
Leta skolord, en svårare och en lättare variant:
hitta-orden
hittaord_latt

hitta

Hitta bokstäverna i ditt namn:
ditt-namn

namn

 

Hitta en kompis, eleverna går runt och skriver in kamraters namn på de rutor som stämmer
kompis
scan0001

Vad ska bort
bort

scan0002

 

 

 

Följ oss på facebook och instagram – ta del av fortlöpande material, tips och diskussioner!
Just nu i vår facebookgrupp, en fantastisk tävling i samarbete med Toys ”R” Us i Malmö, var med och vinn ett rastpaket!

images-2

« »

© 2017 Språkutveckling – ASL.

Öppetklassrum rekommenderar: