Veckobok 2.0

Hur ger vi elever förutsättning att få en bra veckoöverblick?

I ett tidigare inlägg har jag beskrivit hur vi haft en veckobok i årskurs ett. Se inlägg här veckobok åk1
Jag upplevde att mina elever hade svårt att orientera sig över veckan, några hade svårigheter med veckans dagar och ordning. Vi har som rutin att skicka veckobrev en gång i veckan till föräldrarna, i höstas insåg jag att eleverna inte blev delaktiga i brevets innehåll. Då gjorde vi som rutin att på måndagen skriva i veckoboken, vad kommer att hända och vad har vi för mål med veckan?

Nu när eleverna ska börja årskurs 2 så kommer de att få en veckobok, kallar den 2.0 🙂
Syftet är att eleverna ska fortsätta bli medvetna om sin tid. Vad händer i veckan? Vad har jag för läxor och när har jag tid att genomföra dem? Eller när var det idrott och utflykt?

IMG_9048

I veckoboken finns också två linjerade rutor. Dessa kan du som pedagog själv styra. Jag förbereder små moln som eleverna kan klippa och klistra in. Ena rutan kan med fördel användas som kontakt mellan skola och hem.

IMG_9051 IMG_9049

 

Gör såhär
1. Vik framsidan

IMG_9052
2. Vik resterande sidor
3. Vik upp och laminera framsidan

IMG_9053
4. Vik framsidan igen
5. Laminera framsidan vikt
IMG_9054
6. Tryck till kanten häfta
IMG_9055

Här kan du ladda ner veckoboken: Veckobok2.0

 
Du hittar fler tips i facebookgruppen oppetklassrum.se facebook

« »

© 2018 Språkutveckling – ASL.

Öppetklassrum rekommenderar: