Sax, lim, barnmatsburkar, servetter, piprensare, klistermärken… och matematik… och svenska! Perfekt kombo, speciellt när man undervisar i terminens slut.

IMG_8865

I mitt förra inlägg beskrev jag hur det kan vara i slutet av terminen. Det märks tydligt att terminsslutet är nära och jag har haft något klurigt att hitta arbetsuppgifter som fungerar i en tid som denna. Det råder en viss trötthet och ett ofokus i gruppen vilket gör att bland annat matematiklektionerna som tidigare fungerat bra – nu blivit något sega. För att fånga elevernas fokus på slutet valde jag att testa ett nytt upplägg, uppdrag sommarlykta. Ett lektionsupplägg med bild, svenska och matematik som blev uppskattat av eleverna.

Välkommen till butik solstrålen!
I klassrummet finns ett långbord uppdukat med material för skapande, varje material har en prislapp. Eleverna får ett häfte med instruktioner. De får i uppgift att göra en sommarlykta. Dock måste de betala för materialet till lyktan och de har 15 solmynt var att tillgå. Genom att titta på materialet och en prislista måste eleverna planera sina inköp och räkna så mynten räcker. I lilla butik solstrålen satt fröken Nejlika och sålde material.

image

IMG_8885 IMG_8878

1. Gör en inköpslista – vad behöver du till din lykta och vad kostar varje sak? Räcker mynten?
2. Klipp ut dina solmynt
3. Rita din lykta som du vill att den ska se ut
4. Köp ditt material
5. Gör din lykta
6. Gör matematikuppgifterna i häftet

IMG_8896

Eleverna får uppgifter som att räkna ut summan och visa på mattespråk om de fick solmynt över. De har också mött uppgifter med syfte att möta begrepp som likhet, skillnad och jämföra. Jämför din lykta med din studiekamrats. Vad finns det för likheter och skillnader? Vilken lykta kostade minst respektive mest? Vad är prisskillnaden på era lyktor?

IMG_8893

Eleverna arbetade fokuserat och det blev ett elevnära sätt att komma i kontakt med matematiska begrepp. Jag upplevde också att eleverna ägande tid åt att planera sin lykta, denna gång var de tvungna att försöka föreställa sig sin lykta och välja material med större tanke. En uppgift som kanske annars hade inneburit att eleverna tar en hög material och limmar utan närmre planering eller eftertanke.

Om tid finns såhär på slutet så kan eleverna även få skriva en text om sin sommarlykta. Är den magisk? Vad händer när den tänds? Vart kommer den att stå?

En rolig och annorlunda uppgift nu i slutet på terminen!

IMG_8895

Häftet med instruktion och matteuppgifter: Häftet
Solmynt: Solmynt

Besök gärna vår facebookgrupp oppetklassrum.se för mer inspiration facebook