Rädda ägget

”Ert problem kommer inte bli att släppa ägget från andra våningen,
ert problem kommer att bli samarbetet för att nå dit”

Så introducerade jag ”rädda ägget” för mina elever i åk2. Jag ville göra dem medvetna om att just idag, skulle de inte vara mest fokuserade på slutprodukten, resultatet utan processen, vägen dit. Detta är inte ett helt enkelt budskap att förmedla för ett gäng underbara och ivriga åttaåringar vars ögon lyser som stjärnor när jag säger att vi ska kasta ägg från andra våningen. Väl medveten om att det är mitt ledarskap allt hänger på nu så har jag förberett mig i flera dagar.

16115013_1828170797438097_6102030353391997823_n

Tiden för grupparbeten i skolan har minskat de senaste åren. Ändå är det en vanligt förekommande arbetsform i yrkeslivet. Grupparbeten som organiseras rätt har visat sig vara en bra arbetsform där eleverna får möjlighet att få kunskaper men också att samarbeta och lyssna. (Granström, Kjell 2008 lärarnasnyheter tema 3). Läs mer om mina tips och tankar kring grupparbete:

teaching-teamwork-to-engineers_01

Jag har funderat länge kring elever och grupparbete. Som jag skriver i tidigare inlägg finns det få tillfällen som får mig som ledare att svettas rejält men grupparbetet är ett sånt tillfälle. Den hårda vägen har jag lärt mig några framgångsfaktorer för eleverna ska få till ett fungerande och givande grupparbete. Kjell Granström uttrycker det som att ingen kastar en icke simkunnig i vattnet, precis så är det med grupparbete – vi kan inte förutsätta att eleverna har förmågorna att hantera det om vi inte lär ut hur. Det är vi som ledare som har det fulla ansvaret att se till så eleverna får kunskaper och träning i grupparbetets funktion. Ett misslyckat grupparbete är ledarens ansvar.

fullsizerender
Läs gärna mitt inlägg om grupparbete. Här finner du även användbara tips och checklista som du kan använda inför denna uppgift. Läs mer här

 

För att börja träna mina elever i grupparbetets konst så sökte jag efter en uppgift där processen skulle vara syftet snarare än resultatet. Dock krävs det en uppgift som skapar motivation, intresse och nyfikenhet. Därför beslöt jag mig att ge eleverna uppdraget att rädda ägget.

Instruktioner 

Eleverna delas in i grupper om 4 i varje, de har vars ett rått ägg som de har i uppgift att skydda. Ägget ska släppas från skolans andra våning och med hjälp av material ska eleverna skydda ägget från att gå sönder vid fallet.

För att ge eleverna rätt förutsättning och verktyg började vi med att prata om hur ett samarbete kan gå till. Hur ska vi göra för att alla ska känna sig delaktiga? Behöver alla göra allt? Vi kom fram till att ha samtalsrundor där gruppen går varvet runt för att lyssna på varandra. Därefter samtalade vi om hur vi gör om vi inte känner att vi får möjlighet att ta plats. Hur tar man plats och hur kompromissar man? Slutprodukten ska vara ett resultat av allas tanke och handling – vad innebär det?

Jag hade gått igenom lektionen i mina tankar många gånger före tillfället. Ordet ”varsågoda” är det mest kritiska i en lektion, när eleverna ska sätta igång arbetet oavsett om det är enskilt eller i grupp. Har inte instruktionerna varit tillräckligt tydliga så är det kört.. Därför ställde jag kontrollfrågor för att se om de visste vad de skulle göra. Eleverna fick ett papper och en penna där de först skulle planera sin konstruktion, allt för att undvika att det blir konflikt vid materialet om alla står där samtidigt. De behövde verktyg för att samlas och samtala före själva genomförandet. De hade samtalsrunda, ritade och skrev. Därefter fick de redovisa sina tankar för oss vuxna. Först när det var klart fick de tillgång till material.

 

img_6124 img_6125

Jag upplevde att det gick bra och elevernas iver lös igenom tydligt. De visste vad de skulle göra och hur. Det svåra var att få eleverna avsluta trots att de inte var klara, de var så upptagna av sin plan att de hade svårt lägga undan. Jag borde ha gett dem tidsramen före, sagt att de inte behövde bli klara detta tillfälle utan att de skulle få ytterligare ett. På så sätt undviker vi att stressa.

img_6175 img_6181

Stor lycka när äggen släpptes från andra våningen! Dock tydliga spelregler före själva kastet, detta eftersom elevernas iver lätt kan få situationen att bli svårhanterlig som ledare. Vi hade spelregler så som exempelvis:
vi samlas på anvisad plats
vi hejar på varandra
ingen springer fram till ägget som landat – vuxen plockar upp ägget
vi öppnar äggens konstellationer först när vi kommer in

img_6187
Ägg påväg ut från andra våningen me glada elever nedanför 

Det gick nästan att ta på förväntningarna.. de låg så tydligt i luften. Efter vi släppt äggen hade vi spännande samtal om varför det gick som det gick med resultatet. Därefter samtalade vi om samarbetet. Eleverna var stolta över sin process och vi kommer fortsätta att träna på samarbete.

 

Följ gärna
facebook oppetklassrum.se

ladda nedoppetklassrum.se

« »

© 2017 Språkutveckling – ASL.

Öppetklassrum rekommenderar: